Saltar la navegación

Didactic guidelines

Fact sheet

Títle

3Rs Campaign

Subject

English

Level / course

First course ESO

Final project

Padlet about a complete recycling campaign and QR codes.

Contents

1st cycle ESO

Timing

10 sessions

Learning Pathway and timing

Steps

Main aim

Timing

Before you start

Explain the whole project and previous tasks

1 session

Breaking the ice

Think about what can be recycled

1 session

Let's start the campaign

What do you already know about recycling?

1 session

What can you do in your classroom?

Start the padlet with the measures you are going to take in class

2 sessions

What can you do at school?

Keep on completing the padlet with the recommendations for the school

2 sessions

What can you do at home?

Finish your padlet and share it through QR codes. Final evaluation of the project.

3 sessions

Some of these tasks can be done outside the class timetable. Anyhow, it is recommended that all practical activities and above all, those that imply team decision taking, should be done inside class time. 

Interdisciplinary nature

  • This project has a strong relationship with the area of Technology, because they have to make some research about energy and renewable energies.
  • It also has a link to the area of Natural Sciences and Ecology in what is referred to the 3Rs: recycling, reducing and reusing.

Assessment and curricular references

For assessment the final challenge of this project, both you as a teacher, and your students, are expected to use the rubric to evaluate the project: 'Rubric to assess the project: 3Rs campaign'.

Every mission will include a final task to consolidate all the learning. Some of these final tasks can be assessed using these rubrics:

Both teachers and students are suggested to use the available rubrics to assess both the process and the outcomes.

Contents

Vocabulary

  • Objects that can be recycled.
  • Eco-friendly attitudes.
  • Recycling vocabulary and tips. 

Grammar

  • Wh- questions.
  • Intentions: 'be going to'
  • Word order in English questions.
  • Suggestions: 'should / should not'

Objectives

  • Decide a plan to improve the 3Rs in the classroom.
  • Suggest some measures to implement the 3Rs at the school. 
  • Do some of these actions at home also.
  • Compose a padlet to raise the awareness of how important the 3Rs are for your future. 
Learning standards

All the Learning Standards of the curriculum of Secundary Education are published at the BOE (January 3rd 2015), pages 424 - 427

Bloque 1. Comprensión de textos orales

1. Capta los puntos principales y detalles relevantes de indicaciones, anuncios, mensajes y comunicados breves y articulados de manera lenta y clara (p. e. cambio de puerta de embarque en un aeropuerto, información sobre actividades en un campamento de verano, o en el contestador automático de un cine), siempre que las condiciones acústicas sean buenas y el sonido no esté distorsionado.

2. Entiende lo esencial de lo que se le dice en transacciones y gestiones cotidianas y estructuradas (p. e. en hoteles, tiendas, albergues, restaurantes, centros de ocio, de estudios o trabajo).

3. Identifica el sentido general y los puntos principales de una conversación formal o informal entre dos o más interlocutores que tiene lugar en su presencia, cuando el tema le resulta conocido y el discurso está articulado con claridad, a velocidad media y en una variedad estándar de la lengua.

4. Comprende, en una conversación informal en la que participa, descripciones, narraciones, puntos de vista y opiniones sobre asuntos prácticos de la vida diaria y sobre temas de su interés, cuando se le habla con claridad, despacio y directamente y si el interlocutor está dispuesto a repetir o reformular lo dicho.

Bloque 2. Producción de textos orales: expresión e interacción

1. Hace presentaciones breves y ensayadas, bien estructuradas y con apoyo visual (p. e. transparencias o PowerPoint), sobre aspectos concretos de temas de su interés o relacionados con sus estudios u ocupación, y responde a preguntas breves y sencillas de los oyentes sobre el contenido de las mismas.

2. Se desenvuelve correctamente en gestiones y transacciones cotidianas, como son los viajes, el alojamiento, el transporte, las compras y el ocio, siguiendo normas de cortesía básicas (saludo y tratamiento).

3. Participa en conversaciones informales cara a cara o por teléfono u otros medios técnicos, en las que establece contacto social, intercambia información y expresa opiniones y puntos de vista, hace invitaciones y ofrecimientos, pide y ofrece cosas, pide y da indicaciones o instrucciones, o discute los pasos que hay que seguir para realizar una actividad conjunta.

Bloque 3: Comprensión de textos escritos

1. Identifica, con ayuda de la imagen, instrucciones de funcionamiento y manejo de aparatos electrónicos o de máquinas, así como instrucciones para la realización de actividades y normas de seguridad (p. e., en un centro escolar, un lugar público o una zona de ocio).

2. Entiende los puntos principales de anuncios y material publicitario de revistas o Internet formulados de manera simple y clara, y relacionados con asuntos de su interés, en los ámbitos personal, académico y ocupacional.

3. Comprende correspondencia personal en cualquier formato en la que se habla de uno mismo; se describen personas, objetos y lugares; se narran acontecimientos pasados, presentes y futuros, reales o imaginarios, y se expresan sentimientos, deseos y opiniones sobre temas generales, conocidos o de su interés.

4. Entiende lo esencial de correspondencia formal en la que se le informa sobre asuntos de su interés en el contexto personal, educativo u ocupacional (p. e. sobre un curso de idiomas o una compra por Internet).

5. Entiende información específica esencial en páginas Web y otros materiales de referencia o consulta claramente estructurados sobre temas relativos a materias académicas, asuntos ocupacionales, o de su interés (p. e. sobre un tema curricular, un programa informático, una ciudad, un deporte o el medio ambiente), siempre que pueda releer las secciones difíciles.

Bloque 4. Producción de textos escritos: expresión e interacción

1. Escribe notas y mensajes (SMS, WhatsApp, chats), en los que se hacen breves comentarios o se dan instrucciones e indicaciones relacionadas con actividades y situaciones de la vida cotidiana y de su interés.

2. Escribe notas, anuncios y mensajes breves (p. e. en Twitter o Facebook) relacionados con actividades y situaciones de la vida cotidiana, de su interés personal o sobre temas de actualidad, respetando las convenciones y normas de cortesía y de la etiqueta.

3. Escribe correspondencia personal en la que se establece y mantiene el contacto social (p. e., con amigos en otros países), se intercambia información, se describen en términos sencillos sucesos importantes y experiencias personales (p. e. la victoria en una competición); se dan instrucciones, se hacen y aceptan ofrecimientos y sugerencias (p. e. se cancelan, confirman o modifican una invitación o unos planes), y se expresan opiniones de manera sencilla.

Key competences

At the end of the project the student will have worked and developed these language competences:

  • Knowing and using vocabulary about the 3Rs: recycle, reduce, reuse.
  • Using 'going to' & 'should' in English.
  • Promoting investigation strategies about different types of recycling strategies. 
  • Interacting with certain autonomy when you are working with different online tools.
  • Working collaboratively as a team.
  • Evaluating their own work and their partners' giving opinion and feedback.

Students will also develop different ICT competences:

  • Sharing and working with Google Docs.
  • Creating a 'padlet' using a web tool.
  • Running a journal - portfolio.
Assessment pattern

This project is designed to be assessed following this pattern:

  • The teacher will evaluate the final post on the blog - portfolio with all the outcomes produced along the project following the rubric. It will be 40% of the final score.
  • The partners will carry out peer-assessment of the work and grade about how their team have worked. It will be 20% of the final score. The students can generate the different criteria or items to be assessed.
  • Students will self-assess the final challenge using the rubric. It will be 20% of the final score.

The final score will also include a 20% for the teacher to evaluate how the students have been involved in the project or tackled the different activities.

Both teachers and students are suggested to use the available rubrics to assess both the process and the outcomes.

Licencia de Creative Commons
EDIA Project: English PBL by CeDeC.