Orientazio didaktikoak dituzten fitxak.
Atal honetan, nahasteak banatzeko teknikak aztertu ditugu, detektibe-lanaren itxurako hiru erronkarekin. Hona hemen erronka bakoitzaren fitxa:
Lapurtutako pastela
GAIA: Materia-sistemak. Substantzia puruak eta nahasketak. Nahasketak banantzeko metodoak. |
DENBORA-BANAKETA: 5 saio. |
ATARIKOAK: Materia-sistemak eta nahasketak banatzeko metodoak azaldu ondoren. |
TESTUINGURUA: Har dezagun detektibe-itxurako testuinguru bat, eta aplika ditzagun nahasketak banatzeko metodo erraz batzuk. |
ERRONKA: Ikasleek detektibe-lana egiten dute: polizia-kasu bat daukate esku artean, eta lagin batzuk analizatu behar dituzte. Horretarako, nahasketak banantzeko metodoez ikasi dutena erabili beharko dute. |
ARIKETA: Ikasle bakoitzak bere ikerketaren emaitzak txosten-koaderno batean jasoko ditu. Talde bakoitzari susmagarri bat emango zaio, eta erruduna den edo errugabea den azaldu beharko du, ahoz, itxurazko epaiketa batean. |
JARDUERA OSAGARRIA: Irakasleak diapositiba batzuen bidez aurkeztu ahal izango du ikerketa, eta ikasle bakoitzari gutunazal itxi bat emango dio aztertu behar duenari buruzko informazioarekin eta emaitzak jasotzeko ikerketa-koadernoarekin. |
EBALUAZIOA: koadernoa eta gelako azalpena kalifikatuko dira. |
Hemendik moldatua: Julius irakaslearen kasua |
EDUKIAK:
- Metodologia zientifikoa aplikatzeko irizpideak eta jarraibideak
- Lan zientifikoaren berezko balioak eta jarrerak bultzatzen dituzten estrategiak
- Jarduera zientifikoan lanean ari diren pertsonen ikuspegi estereotipatua gainditzeko estrategiak
- Fisika eta Kimikako laborategiko oinarrizko materiala erabiltzeko prozedurak.
- Portaera-, lan- eta segurtasun-arauak laborategian.
- Materia-sistemak, substantzia puruak, nahaste homogeneoak eta nahaste heterogeneoak.
- Materia-nahasketak banantzeko metodoak.
KONPETENTZIAK:
ZIENTZIARAKO KONPETENZIA | Jarduerak |
Zientziaren oinarrizko kontzeptuak mundu naturaleko sistemekin erlazionatu |
1,2,3,4 |
Sistema eta gertakari naturalak deskribatu, azaldu eta aurreikusi |
1,2,3,4 |
Ezaugarri zientifikoak dituzten arazoak identifikatu eta haiei buruzko ikerketa txikiak egin. |
1,2,3,4 |
Erabakiak hartu erantzukizunez, autonomiaz eta izpiritu kritikoz |
5 |
BESTELAKO KONPETENTZIAK | |
Hizkuntza-komunikaziorako konpetentzia Konpetentzia digitala Ikasten ikasteko konpetentzia Ekimena eta gauzak egiteko gogoa. |
1,2,3,4,5 |
EBALUAZIO-IRIZPIDEAK:
- Gidoi baten laguntzaz, laborategiko ikerketak eta praktikak planifikatu eta egin ditu, lan zientifikoaren berezko metodologia eta estrategiak aplikatuz: zientifikoki iker daitezkeen arazoak identifikatu ditu, hipotesiak egin ditu, datu esperimentalak bildu, antolatu eta interpretatu ditu, eta azalpen arrazoituak eman ditu hipotesia berresteko edo ezesteko.
- Komunikatu ditu ikerketaren emaitzak, idatzizko eta ahozko txostenak (laburpen modura), hartara behaketetatik ondorioak ateratzeko, eta bere mailarako egokia den hiztegi zientifikoa behar bezala erabiliz.
- Naturaren gertakariak ezagutzeko jakin-mina eta interesa erakutsi du.
- Lan pertsonalean ahalegina eta autonomia erakutsi ditu, eta jarrera aktiboa eta arduratsua du zereginetan.
- Talde-lanaren aldeko jarrera adierazi du, zereginetan lankidetza eta parte-hartze arduratsuko jarrerekin.
- Sormen handia erakutsi du planteatutako galderei erantzunak bilatzerakoan.
- Laborategiko oinarrizko materiala hautatu eta kategorizatu du, eta behar bezala erabiltzen.
- Laborategiko oinarrizko segurtasun-arauak ezagutu eta errespetatu ditu, eta erabilitako tresnak eta materiala zaindu ditu
- Badaki egunero erabiltzen diren materia-sistemak bereizten eta bitan sailkatzen: substantzia puruak eta nahasketak.
- Nahasteak bitan sailkatzen ditu: homogeneoak eta heterogeneoak.
- Substantziak banatzeko metodoak deskribatzen ditu, hala nola iragazketa, dekantazioa, kromatografia, etab.
- Nahasteak banatzeko metodo sinpleak erabiltzen ditu, nahasteak osatzen dituzten substantzien propietate bereizgarrien arabera.
Ebaluazioa:
- Laborategiko lana laborategiko lanaren balioespen-eskala generikoaren bitartez (deskargatu formatu editagarria: odt, eta pdf).
- Ikerketa ebaluatuko da ikerketa zientifikoko lan baten balioespen-eskala honekin (deskargatu formatu editagarria: odt, eta pdf).
- Ahozko azalpenerako, zientzietako ahozko aurkezpen baterako balioespen-eskala erabiliko dugu (deskargatu odt formatu editagarrian eta pdf formatuan).
Lurzoruaren detektibeak
GAIA: Materia-sistemak. Substantzia puruak eta nahasketak. Nahasketak banantzeko metodoak. |
DENBORA-BANAKETA: 2 saio. |
ATARIKOAK: Materia-sistemen sailkapena: |
TESTUINGURUA: Ikasleak testuinguru egunerokoa, pertsonala izango du, esate baterako ikastetxea; eta, gainera, lan-eremu baten testuingurura hurbilduko dugu, hala nola ingeniarien lanera. |
ERRONKA: Ikasleek lan esperimental erraz bat egin behar dute, eta, lortutako datuekin, eraikuntza-konpainia batentzako txosten bat idatzi behar dute. |
ARIKETA: Txostenean zer jaso behar duten:
|
JARDUERA OSAGARRIA: Gelan egin daitezkeen ariketen osagarri modura balio du jarduera honek, eta ikasleei erakutsiko die materia-sistema batzuk egunero-egunero izaten dituztela esku-eskura. |
EBALUAZIOA: txostenaren kalitatea kalifikatuko da. |
EDUKIAK:
- Metodologia zientifikoa aplikatzeko irizpideak eta jarraibideak
- Lan zientifikoaren berezko balioak eta jarrerak bultzatzen dituzten estrategiak
- Fisika eta Kimikako laborategiko oinarrizko materiala erabiltzeko prozedurak.
- Portaera-, lan- eta segurtasun-arauak laborategian.
- Materia-sistemak, substantzia puruak, nahaste homogeneoak eta nahaste heterogeneoak.
- Materia-nahasketak banantzeko metodoak.
- Eguneroko bizitzan interesgarriak diren materialak.
KONPETENTZIAK:
ZIENTZIARAKO KONPETENZIA | Jarduerak |
Zientziaren oinarrizko kontzeptuak mundu naturaleko sistemekin erlazionatu |
1 |
Sistema eta gertakari naturalak deskribatu, azaldu eta aurreikusi |
1,2 |
Ezaugarri zientifikoak dituzten arazoak identifikatu eta haiei buruzko ikerketa txikiak egin. |
1 |
Erabakiak hartu erantzukizunez, autonomiaz eta izpiritu kritikoz |
2 |
BESTELAKO KONPETENTZIAK |
|
Hizkuntza-komunikaziorako konpetentzia Konpetentzia digitala Ikasten ikasteko konpetentzia Ekimena eta gauzak egiteko gogoa. Konpetentzia sozial eta zibikoak |
1,2 |
EBALUAZIO-IRIZPIDEAK:
- Gidoi baten laguntzaz, ikerketak eta laborategiko praktikak planifikatzea eta egitea, lan zientifikoaren berezko metodologia eta estrategiak aplikatuz: zientifikoki ikertu daitezkeen arazoak identifikatzen ditu, egoera katramilatsuei buruzko hipotesiak egiten ditu, datu esperimentalak bildu, antolatu eta interpretatzen ditu, eta azalpen arrazoituak ematen ditu hipotesia berrestera edo ezestera bideratuta.
- Komunikatu ditu ikerketaren emaitzak, idatzizko eta ahozko txostenak (laburpen modura), hartara behaketetatik ondorioak ateratzeko, eta bere mailarako egokia den hiztegi zientifikoa behar bezala erabiliz.
- Lan pertsonalean ahalegina eta autonomia erakutsi ditu, eta jarrera aktiboa eta arduratsua du zereginetan.
- Talde-lanaren aldeko jarrera adierazi du, zereginetan lankidetza eta parte-hartze arduratsuko jarrerekin.
- Sormen handia erakutsi du planteatutako galderei erantzunak bilatzerakoan.
- Egunero-egunero erabiltzen diren materia-sistemak substantzia puruetan eta nahasketetan sailkatzen ditu.
- Nahasketak ere sailkatzen ditu: homogeneoak, heterogeneoak eta koloideak.
- Badaki egunero erabiltzen diren materia-sistemak bereizten eta bitan sailkatzen: substantzia puruak eta nahasketak.
- Nahasteak bitan sailkatzen ditu: homogeneoak eta heterogeneoak.
- Nahasteak bereizteko metodo errazak deskribatzen eta gauzatzen ditu, haiek osatzen dituzten substantzien propietateen arabera.
Ebaluazioa:
- Laborategiko lana laborategiko lanaren balioespen-eskala generikoaren bitartez (deskargatu formatu editagarria: odt, eta pdf).
- Ikerketa ebaluatuko da ikerketa zientifikoko lan baten balioespen-eskala honekin (deskargatu formatu editagarria: odt, eta pdf).
Estortsio-delitua
GAIA: Materia-sistemak. Substantzia puruak eta nahasketak. Nahasketak banantzeko metodoak. |
DENBORA-BANAKETA: 2 saio. |
ATARIKOAK: Materia-sistemen sailkapena: |
TESTUINGURUA: Ikasleak testuinguru hurbilekoa izango du; eta, gainera, lan-eremu baten testuingurura hurbilduko dugu, hala nola auzitegi-laborategiko lanera. |
ERRONKA: Lan esperimental bat egitea, estortsio-delitu baten erruduna nor den zehazteko. |
ARIKETA: Ebidentzia zientifikoetan oinarrituta, ikasleek erabaki bat hartu behar dute. |
JARDUERA OSAGARRIA: Gelan egin daitezkeen ariketen osagarri modura balio du jarduera honek, eta ikasleei erakutsiko die materia-sistema batzuk egunero-egunero izaten dituztela esku-eskura. Sakonago jo nahi izanez gero, landare batek dituen pigmentuak banatu. Ziazerba-orriak eta aza gorriaren orriak erabil daitezke. |
EBALUAKETA: ea, frogetan oinarriturik, nola arrazoitzen dituzten erabakiak; horixe kalifikatuko da. |
EDUKIAK:
- Metodologia zientifikoa aplikatzeko irizpideak eta jarraibideak
- Lan zientifikoaren berezko balioak eta jarrerak bultzatzen dituzten estrategiak
- Fisika eta Kimikako laborategiko oinarrizko materiala erabiltzeko prozedurak.
- Portaera-, lan- eta segurtasun-arauak laborategian.
- Materia-sistemak, substantzia puruak, nahaste homogeneoak eta nahaste heterogeneoak.
- Materia-nahasketak banantzeko metodoak.
- Eguneroko bizitzan interesgarriak diren materialak.
KONPETENTZIAK:
ZIENTZIARAKO KONPETENZIA | Jarduerak |
Zientziaren oinarrizko kontzeptuak mundu naturaleko sistemekin erlazionatu |
1,2,3 |
Sistema eta gertakari naturalak deskribatu, azaldu eta aurreikusi |
2,3 |
Ezaugarri zientifikoak dituzten arazoak identifikatu eta haiei buruzko ikerketa txikiak egin. |
1 |
Erabakiak hartu erantzukizunez, autonomiaz eta izpiritu kritikoz |
2,3 |
BESTELAKO KONPETENTZIAK |
|
Hizkuntza-komunikaziorako konpetentzia Konpetentzia digitala Ikasten ikasteko konpetentzia Ekimena eta gauzak egiteko gogoa. |
1,2,3 |
EBALUAZIO-IRIZPIDEAK:
- Gidoi baten laguntzaz, ikerketak eta laborategiko praktikak planifikatzea eta egitea, lan zientifikoaren berezko metodologia eta estrategiak aplikatuz: zientifikoki ikertu daitezkeen arazoak identifikatzen ditu, egoera katramilatsuei buruzko hipotesiak egiten ditu, datu esperimentalak bildu, antolatu eta interpretatzen ditu, eta azalpen arrazoituak ematen ditu hipotesia berrestera edo ezestera bideratuta.
- Komunikatu ditu ikerketaren emaitzak, idatzizko eta ahozko txostenak (laburpen modura), hartara behaketetatik ondorioak ateratzeko, eta bere mailarako egokia den hiztegi zientifikoa behar bezala erabiliz.
- Lan pertsonalean ahalegina eta autonomia erakutsi ditu, eta jarrera aktiboa eta arduratsua du zereginetan.
- Talde-lanaren aldeko jarrera adierazi du, zereginetan lankidetza eta parte-hartze arduratsuko jarrerekin.
- Sormen handia erakutsi du planteatutako galderei erantzunak bilatzerakoan.
- Egunero-egunero erabiltzen diren materia-sistemak substantzia puruetan eta nahasketetan sailkatzen ditu.
- Nahasketak ere sailkatzen ditu: homogeneoak, heterogeneoak eta koloideak.
- Badaki egunero erabiltzen diren materia-sistemak bereizten eta bitan sailkatzen: substantzia puruak eta nahasketak.
- Nahasteak bitan sailkatzen ditu: homogeneoak eta heterogeneoak.
- Nahasteak bereizteko metodo errazak deskribatzen eta gauzatzen ditu, haiek osatzen dituzten substantzien propietateen arabera.
- Material batzuen propietateak eguneroko bizitzan duten erabilerarekin lotzen ditu..
Ebaluazioa:
- Laborategiko lana laborategiko lanaren balioespen-eskala generikoaren bitartez (deskargatu formatu editagarria: odt, eta pdf).
- Ikerketa ebaluatuko da ikerketa zientifikoko lan baten balioespen-eskala honekin (deskargatu formatu editagarria: odt, eta pdf).