HBI honetan, indarren inguruko edukiak landuko ditugu. Ondorengo HBIn lantzen da zer erlazio dagoen indarraren eta mugimenduaren artean.
Dagoeneko, irakasgai honetako gaiak garatzeko baliabide asko dago eskuragarri. Lan honetan, beste lerrabide bat eskaini nahi dugu, ikerketan oinarritutako ikasketa bultzatuta (Inquiry based learning), baina irakasleak gidatua une oro, alde batera utzita aurkikuntza hutsaren bidezko ikasketaren ikuspegi bakuna, eta arreta jarrita argudiatzea eta pentsamendu kritikoa bultzatuko duten jardueretan.
Azpimarratu behar da oinarrizko ezagutza ezinbestekoa dela ikerketan oinarritutako erronka bati heltzeko. Ikerketa-jarduerak eskatzen duen pentsamendua (hipotesiak egitea, esperimentazioa planifikatzea, emaitzak interpretatzea, ondorioak argudiatzea, etab.) ezin da gauzatu aldez aurretik behar diren ezagutzak izan gabe. Ezagutzak modu aktiboan eraikitzeko (zuzeneko heziketa, kontzeptuen azalpena, adibideak, orientazioak, trebakuntza, etab.), irakasleen lana beharrezkoa da erronka bidezko ikaskuntza-teknikek ikaskuntza sakona eragin ahal izateko.
Eduki-bloke honetarako, honako zeregin eta jarduera hauek proposatzen dira:
- Indarrak eta haien izaera bektoriala: Hainbat simulazio digital lantzeko lan-proposamena, hobeto ulertu eta bistaratzeko nola adierazten diren bektore bidez indarrak eta haien oinarrizko eragiketak. Hiru saio.
- Ezinezko perspektibak: Perspektiba behartua duten argazki batzuen bidez, ikasleek indarren eta indar erresultanteen batura landuko dute. Ariketa ebatzitakoan, ikasgelan eta ikastetxean jarriko dituzte argazkiok. Bi saio.
- Indar bakoitza bere bikotearekin: Indarrak sailkatzeko jokoa. Indarrak eta pertsonaia ezagunak lotu behar dira. Saio bat.
- Hookeren sekretua: Ikasleek simulazio bat egingo dute ezartzeko zer erlazio dagoen material elastiko baten luzapenaren eta aplikatzen zaion indarraren artean. Gero, ezagutza hori aplikatuko dute “puenting”eko kasu praktiko batean. Bi saio.
- Gomarik erresistenteena: Ikasleek bulegoko goma-mota bat diseinatu behar dute enpresa batentzat, gai izan behar duena folio-pakete bat eusteko. Horrela, Hookeren Legea aplikatu, eta dinamometroekin lan egingo dute. Bi saio.
- Tentsio-indarrak ikertzen: Ikasleek ingeniariena egingo dute, material bat diseinatzeko. Material horrek ahalik eta gutxien luzatu behar du, eta ahalik eta kargarik handienari eutsi behar dio, tentsioan. Material hori lorategiko aulkiak fabrikatzeko erabiliko da. Lau saio
- Konpresio- eta tortsio-indarrak ikertzen: Laborategian, esperientzia bat egingo da kola-barrarekin, ikasleek ikus dezaten zer erlazio dagoen indar bi horien artean. Gero, lan indibidual bat egingo dute, gai horri buruzko testu bat interpretatuta. Bi saio.
- Iman flotatzaileak: Iman zuzenekin eta disko-imanekin lan egingo da, indar magnetikoen interakzioak ikertzeko. Ezagutza hori erabiliko da imanek airean flota dezaten. Saio bat.
- Indar misteriotsuak: Esperimentu xume batzuk egingo ditugu, aditzera emateko zer diren distantziara egiten diren indarrak. Azkenean, ikasleek auto-lasterketa bat antolatuko dute esku libreko jostailuzko autoekin. Hiru saio
- Grabitazio unibertsalaren legea: Simulazio baten bidez, ikusiko da nola aldatzen den bi gorputz erakartzen dituen indarra, gorputzen masaren eta distantziaren arabera. Hori lortzeko, esperimentuak diseinatuko dira. Saio bat.
- Grabitatea moldelatzen: Jarduera manipulatiboa; material oso sinpleen bidez, hurbilketa bat egin nahi da grabitate-eredura. Grabitatearen erakarpena, masa, distantzia eta gorputzen tamaina erlazionatuko dira. Saio bat.
- Grabitatea kalkulatzen: Ikerketa bat da, kalkulatzeko nola azeleratzen den grabitatea gu gauden lekuan. Horretarako, material sinpleak erabiliko ditugu; esaterako, telefono mugikorra eta ordenagailu bat, jausten den objektu baten mugimendua erregistratu, behatu eta analizatzeko. Saio bat.
- Makinak: Jarduera honetan, joko sinple bat proposatzen da makina sinpleak sailkatzeko; izan ere, kontuan hartu behar da eduki hau sakonago lantzen dela Teknologia arloan. Bi saio.
- Zabua: Beste behin ere, simulazio bat erabiliko dugu palankaren legea ulertzeko. Lege horrek indarrak eta euste-puntuaren arteko distantzia erlazionatzen ditu. Simulazioak berak proposatzen du lehiaketa-joko bat egiteko azkenean. Bi saio.
- Euste-puntuarekin jolasten: Jarduera honetan, lehiaketa bat egin behar da, eta indar baten unearen kontzeptuari buruz ikasi ditugun ezagutzak erabili behar ditugu. Bi saio.
- Indarren historiak: Indarrak eguneroko egoerei aplikatzeko jarduera modura, proposatzen da gaiari buruz irakurtzea, puzzlearen dinamika kooperatiboa aplikatuz. Saio bat.
30 eskola-saiorako materiala dago. Adierazi dugunez, horrek ez du esan nahi ikerketa guztiak lotu behar direnik; izan ere, ezinezkoa da denbora guztia gai bakar bati eskaintzea. Lan honen helburua da ideiak eskaintzea, eta irakaslearen esku uztea nola aplikatu gelan.