Saltatu nabigazioa

- Gida didaktikoa -

GOMENDIO OROKORRAK

Gida honetan, Hezkuntza Baliabide Ireki (HBI) honen ezaugarriei eta erabilerari buruzko orientazio orokorrak daude, erabilitako metodologia-estrategiekin eta ebaluazioarekin batera. Baina, egitura berezia duela-eta, erronka bakoitzerako aparteko fitxa didaktiko bat eskaintzen da. Fitxetan orientabide zehatzak ematen dira, eta edukiak, landutako konpetentziak eta ebaluazio-proposamena zehazten dira.

PROIEKTUAREN CANVASa


HEZKUNTZA BALIABIDE HAU NOLA ERABILI

DBHko 2. mailako Fisika eta Kimika arloko curriculuma lantzeko laugarren proposamen didaktiko da “Indarrak ikertzen”. Serie honen aurreko HBIak bezala, hau ez da ohiko unitate didaktiko edo proiektu bat, baizik eta era askotako arazo-egoera multzo bat, erronka txiki gisa aurkezten dena zenbait saiotan lantzeko. Erronka bakoitza, bestalde, ikerketa-jarduera gidatu batzuen bidez ebazten da, gero lan bat egiteko.

Erronka horiek testuingurua ematen diete curriculum-edukiei. Irakasleentzat, bestalde, baliagarriak izan daitezke, bai ideia osagarriak emateko eskoletan, bai zuzenean aplikatzeko. Jarduerak gaiaren hainbat unetan egin daitezkeenez, irakasleak erabakiko du ea jarduera solteak aukeratu nahi dituen edo lotuta eman nahi dituen, eta eduki gehienak landu. Proposamenak askotarikoak dira: laborategiko ikerketak, simulazio digitalak, irakurketa zientifikoak, jolas-jarduerak, manipulazio-jarduerak eta eztabaidak.

Arreta berezia jarri da konpetentzia zientifikoa garatuko duten estrategia metodologikoetan, alde batera utzi gabe gainerako oinarrizko konpetentziak.

  • Erronka edo problema-egoera gisa planteatutako ikerketak
  • Ikasketa kooperatiboko eta talde-laneko dinamikak
  • Grafiko eta irudiekin egiten den lana
  • Jolas-jarduerak eta manipulazio-jarduerak
  • Irakurketa zientifikoei buruzko lana
  • Simulazio digitalen erabilera
  • Eztabaidak

 

ERRONKEN EZAUGARRIAK.

HBI honetan, indarren inguruko edukiak landuko ditugu. Ondorengo HBIn lantzen da zer erlazio dagoen indarraren eta mugimenduaren artean.

Dagoeneko, irakasgai honetako gaiak garatzeko baliabide asko dago eskuragarri. Lan honetan, beste lerrabide bat eskaini nahi dugu, ikerketan oinarritutako ikasketa bultzatuta (Inquiry based learning), baina irakasleak gidatua une oro, alde batera utzita aurkikuntza hutsaren bidezko ikasketaren ikuspegi bakuna, eta arreta jarrita argudiatzea eta pentsamendu kritikoa bultzatuko duten jardueretan.

Azpimarratu behar da oinarrizko ezagutza ezinbestekoa dela ikerketan oinarritutako erronka bati heltzeko. Ikerketa-jarduerak eskatzen duen pentsamendua (hipotesiak egitea, esperimentazioa planifikatzea, emaitzak interpretatzea, ondorioak argudiatzea, etab.) ezin da gauzatu aldez aurretik behar diren ezagutzak izan gabe. Ezagutzak modu aktiboan eraikitzeko (zuzeneko heziketa, kontzeptuen azalpena, adibideak, orientazioak, trebakuntza, etab.), irakasleen lana beharrezkoa da erronka bidezko ikaskuntza-teknikek ikaskuntza sakona eragin ahal izateko.

Eduki-bloke honetarako, honako zeregin eta jarduera hauek proposatzen dira:

  • Indarrak eta haien izaera bektoriala:  Hainbat simulazio digital lantzeko lan-proposamena, hobeto ulertu eta bistaratzeko nola adierazten diren bektore bidez indarrak eta haien oinarrizko eragiketak. Hiru saio.
  • Ezinezko perspektibak: Perspektiba behartua duten argazki batzuen bidez, ikasleek indarren eta indar erresultanteen batura landuko dute. Ariketa ebatzitakoan, ikasgelan eta ikastetxean jarriko dituzte argazkiok. Bi saio.
  • Indar bakoitza bere bikotearekin: Indarrak sailkatzeko jokoa. Indarrak eta pertsonaia ezagunak lotu behar dira. Saio bat.
  • Hookeren sekretua: Ikasleek simulazio bat egingo dute ezartzeko zer erlazio dagoen material elastiko baten luzapenaren eta aplikatzen zaion indarraren artean. Gero, ezagutza hori aplikatuko dute “puenting”eko kasu praktiko batean. Bi saio.
  • Gomarik erresistenteena: Ikasleek bulegoko goma-mota bat diseinatu behar dute enpresa batentzat, gai izan behar duena folio-pakete bat eusteko. Horrela, Hookeren Legea aplikatu, eta dinamometroekin lan egingo dute. Bi saio.
  • Tentsio-indarrak ikertzen: Ikasleek ingeniariena egingo dute, material bat diseinatzeko. Material horrek ahalik eta gutxien luzatu behar du, eta ahalik eta kargarik handienari eutsi behar dio, tentsioan. Material hori lorategiko aulkiak fabrikatzeko erabiliko da. Lau saio
  • Konpresio- eta tortsio-indarrak ikertzen: Laborategian, esperientzia bat egingo da kola-barrarekin, ikasleek ikus dezaten zer erlazio dagoen indar bi horien artean. Gero, lan indibidual bat egingo dute, gai horri buruzko testu bat interpretatuta. Bi saio.
  • Iman flotatzaileak: Iman zuzenekin eta disko-imanekin lan egingo da, indar magnetikoen interakzioak ikertzeko. Ezagutza hori erabiliko da imanek airean flota dezaten. Saio bat.
  • Indar misteriotsuak: Esperimentu xume batzuk egingo ditugu, aditzera emateko zer diren distantziara egiten diren indarrak. Azkenean, ikasleek auto-lasterketa bat antolatuko dute esku libreko jostailuzko autoekin. Hiru saio
  • Grabitazio unibertsalaren legea: Simulazio baten bidez, ikusiko da nola aldatzen den bi gorputz erakartzen dituen indarra, gorputzen masaren eta distantziaren arabera. Hori lortzeko, esperimentuak diseinatuko dira. Saio bat.
  • Grabitatea moldelatzen: Jarduera manipulatiboa; material oso sinpleen bidez, hurbilketa bat egin nahi da grabitate-eredura. Grabitatearen erakarpena, masa, distantzia eta gorputzen tamaina erlazionatuko dira. Saio bat.
  • Grabitatea kalkulatzen: Ikerketa bat da, kalkulatzeko nola azeleratzen den grabitatea gu gauden lekuan. Horretarako, material sinpleak erabiliko ditugu; esaterako, telefono mugikorra eta ordenagailu bat, jausten den objektu baten mugimendua erregistratu, behatu eta analizatzeko. Saio bat.
  • Makinak: Jarduera honetan, joko sinple bat proposatzen da makina sinpleak sailkatzeko; izan ere, kontuan hartu behar da eduki hau sakonago lantzen dela Teknologia arloan. Bi saio.
  • Zabua: Beste behin ere, simulazio bat erabiliko dugu palankaren legea ulertzeko. Lege horrek indarrak eta euste-puntuaren arteko distantzia erlazionatzen ditu. Simulazioak berak proposatzen du lehiaketa-joko bat egiteko azkenean. Bi saio.
  • Euste-puntuarekin jolasten: Jarduera honetan, lehiaketa bat egin behar da, eta indar baten unearen kontzeptuari buruz ikasi ditugun ezagutzak erabili behar ditugu. Bi saio.
  • Indarren historiak: Indarrak eguneroko egoerei aplikatzeko jarduera modura, proposatzen da gaiari buruz irakurtzea, puzzlearen dinamika kooperatiboa aplikatuz. Saio bat.

 

30 eskola-saiorako materiala dago. Adierazi dugunez, horrek ez du esan nahi ikerketa guztiak lotu behar direnik; izan ere, ezinezkoa da denbora guztia gai bakar bati eskaintzea. Lan honen helburua da ideiak eskaintzea, eta irakaslearen esku uztea nola aplikatu gelan.

 

EBALUAZIOA

Hezkuntza Baliabide Ireki honen egitura berezia da. Erronka eta jarduera desberdinek osatzen dute, eta elkarren osagarri izan daitezke. Horregatik, ebaluazio-proposamen zehatz bat egin dugu erronka eta jarduera horietako bakoitzerako. Irakasleak erabakiko du zer ibilbide egin, eta ibilbide zabalago batean integratu beharko du ebaluazio-proposamena, beste kontrol tradizionalago batzuekin batera; esate baterako, kontrol tradizionalak, ikasle bakoitzaren koadernoaren balorazioa eta sekuentzia didaktikoan egin daitezkeen beste lan edo produkzio batzuena.

Erronketan oinarritutako ikaskuntza ezartzen bada, elementu metakognitiboak ere sartu behar dira ebaluatzeko, ikasleek hausnartu ahal izan dezaten prozesuan zehar lortu dituzten edo lortu ez dituzten ikaskuntzei buruz. Ildo horretan, ikaskuntza autoerregulatzeko estrategiak inplementatzeak (adibidez, ikaskuntza-egunerokoak, orientazio-oinarriak edo pentsamendu-errutinak aplikatzea) erraztu egiten du ikaslea beren lorpenez eta zailtasunez jabetzea.

Ebaluazio-proposamenak curriculumeko ebaluazio-irizpide eta -adierazle guztiak betetzen ditu, eta hainbat forma eta tresna biltzen ditu:

  • Ikaslearen autoebaluazioa..
  • Koebaluazioa, bikoteka edo ikasle-taldeka.
  • Irakasleen ebaluazioak kontrol-zerrenden bidez, kontuan hartuta kontzeptuak eta jarreren behaketa.
  • Eztabaidetarako eta gogoeta pertsonaletarako orientazio-galderak, ikaskuntza-eguneroko gisa.

Ikerketa-jarduera guztietan, irizpideak zehaztuko dira, hala gaiarenak, nola lan eta metodo zientifikoarekin zerikusia duten kontzeptu, prozedura eta jarrerei buruzko irizpide komunak:

  • Ikerketa-lan txikiak garatu ditu metodo zientifikoaren aplikazioa praktikan jartzeko: zientifikoki iker daitezkeen arazo-egoerak identifikatu ditu, eguneroko fenomenoak azaltzeko hipotesiak formulatu ditu, esperimentuetako datuak bildu, antolatu eta interpretatu ditu, eta azalpen arrazoituak eman ditu, hipotesia berresteko edo ez berresteko.
  • Laburbiltzeko txostenak egin ditu, behaketetatik edo esperientzietatik ondorioak ateratzeko, eta behar bezala erabili du bere mailarako egokia den hiztegi zientifikoa.
  • Informazio esanguratsua identifikatu, hautatu eta interpretatu du zientzia-dibulgazioko testu batean.
  • Laborategiko oinarrizko materiala hautatu eta kategorizatu du, eta behar bezala erabili du.
  • Laborategiko oinarrizko segurtasun-arauak ezagutu eta errespetatu ditu, eta erabilitako tresnak eta materiala zaindu ditu.
  • Sormen handia erakutsi du planteatutako galderei erantzunak bilatzerakoan.
  • Lan pertsonalean ahalegina eta autonomia erakutsi du, eta jarrera aktiboa eta arduratsua izan du zereginetan.
  • Talde-lanaren aldeko jarrera adierazi du, zereginetan lankidetza eta parte-hartze arduratsuko jarrerekin.
  • Eztabaidetan parte-hartze aktiboa izan du, arrazoiak eman ditu, eta txandak eta arrazoiak errespetatu ditu.
  • Naturaren fenomenoak ezagutzeko jakin-mina eta interesa erakutsi du.
  • Modu kritikoan aztertu du zer ekarpen egiten dituen zientziak ingurumenaren arloko testuinguru pertsonal eta sozialetan.
  • Baloratu du zer lan egiten duten zientzian aritzen diren pertsonek, eta haiei buruzko ikuspegi estereotipatuaz jabetu da.

BIBLIOGRAFIA

Recurso Educativo Abierto del Proyecto EDIA de Cedec
Física y Química para la etapa de Educación Secundaria Obligatoria
Autoras: Elvira González y Pilar Echevarría.

Creado con eXeLearning (Ventana nueva)